ELSŐDLEGES IPARÁGAK A szórakoztató ipar, az oktatás/képzés, a kultúra, a művészetek, a kutatás és a fejlesztés, a híriparág (tévé, rádió, újság), a hirdetésiparág (PR, befolyásolás, véleményformálás), a statisztika, (adatgyűjtés, adatbázisok készítése), a bank és a pénzügyi szolgáltatások, az úgynevezett emelt szintű információs szolgáltatások sorolhatók ebbe a körbe. Kedvenc együttesünk CD-lemezének mindössze 10 százalékát alkotja az anyagár. MÁSODLAGOS IPARÁGAK Az információt átvivő rendszerek (hálózatok és eszközök), a biztonsági iparágak (közrend, biztonság, biztosítás), az egészségügyi iparág, a kis- és nagykereskedelem, a környezetvédelem, az irányítás (az igazgatás a nagypolitika és az önkormányzatok szférájában) tartoznak ide. A mobiltelefon vagy a PC esetén a hardver ára már legfeljebb 20-30 százaléka a szoftverének. HARMADLAGOS IPARÁGAK A hagyományos iparágak - mezőgazdaság, bányászat, élelmiszeripar, fogyasztási cikkek előállítása, tartós használati cikkek, gyógyszeripar, autóipar és hasonlók - sorolhatók ide. A Coca-Cola árában, a hirdetések és a márkanév részarányaként, ma már 40-50 százaléknyi az információ. Egy Levis farmernadrágnál 35-40 százalékos, míg a Calvin Kleiné már 60-70 százalékos ez a ráta. A Disney és a McDonalds esetében a márkanév súlya meghaladja a 60 százalékot a tőkeértékben. |
Súlypontáthelyezés A XX. század hajnalán a gazdaság súlypontja valahova a mezőgazdaság és a feldolgozóipar határterületére esett, még az akkor legfejlettebb országokban is. Egy átlagos vállalat vezetője így határozta volna meg, mit csinál: nyersanyagból és részegységből kémiai és fizikai megmunkálási technológiával anyagi termékeket állít elő. A század végén a gazdaság legdinamikusabb ágazatainak cégei e kérdésre azt válaszolták volna: információból információval információt állítanak elő, és azt a globális hálózatokon bárhová eljuttatva, bárkit informálnak. A megelőző századfordulón, 1900-ban az akkori Dow Jones indexet alkotó 12 vállalat közül 10 az alapanyagiparban tevékenykedett. Csupán egyetlen cég, a General Electric képviselte a jövőt. Ötven évvel később az indexet alkotó több mint egy tucat vállalat fele már (anyagi) szolgáltatásokkal, és magasan feldolgozott termékek létrehozásával foglalkozott. További ötven év elteltével, 2000-ben pedig a 30 vállalat közül csupán 3 számított a hagyományos értelemben alapanyag-termelőnek, ám azok is magas információtartalmú termékeket és szolgáltatásokat állítottak elő. Az információgazdaság térnyerését, majd "hatalomátvételét" jól jellemzi, hogy a foglalkoztatottak meghatározó része ma már az információs szakmák valamelyikében dolgozik, s ezen ágak fejlődnek a legdinamikusabban. Az anyaggazdaságnak megvan a maga logikája. Az új termék vagy szolgáltatás kifejlesztéséhez szükséges erőfeszítés eltörpült az újraelőállítás, vagyis a gyártás erőforrás- és tőkeigényéhez képest. A jövőt ugyan már évszázadok óta a feltalálók álmodták meg, de valóságosan a termelést folytató vállalkozók alkották meg. Nem a gondolat felmerülése, hanem annak szükségletet kielégítő termékké formálása és piaci elterjedése mozgatta a fejlődést. A feltalálás üzletté vált. A firenzei városi tanács annak idején szabadalmat adott hajóemelő művéért Brunelleschinek, s ezt követően mindenkinek, aki ezt alkalmazta, fizetnie kellett a feltalálónak. Ettől kezdve a szellemi értékek szervesen beépültek a termékbe, sőt piaci termékké váltak. Ford sikere nem az autó találmányához, hanem a termelés technológiájához kapcsolódott. A XX. század hajnalán az anyagok átalakításán alapuló ipargazdaság egyre gyorsulva vette birtokába az egész glóbuszt. Néhány évtizeden belül a mezőgazdaság szerepe visszaszorult. |