A XX. század harmincas éveire azonban egyre több gyakorló vezető ismerte fel, hogy a vállalati szervezet nem gépezet. A munkahelyek emberi közösségek. Sőt, nem egyszerűen előre megtervezett szervezeti és működési szabályzatú, logikus struktúrájú, formális szervezetek, hanem érzelmekkel, rokon- és ellenszenvekkel "átitatott", informális szerkezetű mikrotársadalmak. A dolgozók munkateljesítményét a szakértelmen, az ösztönzésen és a munkafeltételeken kívül saját csoportjuk is meghatározza. Az "öregek" világosan értésére adják az újaknak, mi az a teljesítmény-tartomány, amelyből nem "lóghatnak ki", amely alatt, és amely felett, nem teljesíthetnek. |
SZÁZADELŐ
SZÁZADVÉG
|
Míg az egyének esetén a vízió a betegség, a küldetéstudat pedig a körülményekkel nem számoló fanatizmus megnyilvánulása, addig a szervezetek esetén a siker feltétele. "Van egy álmom..." - hirdette Martin Luther King, az amerikai polgári jogi harcos. És álma a faji egyenlőségről, milliók tudatát meghódítva, valósággá vált. "Van egy álmom..." - fogalmazza meg jövőképét nyomában egyre több üzleti és non-profit szervezet vezetője. A küldetés és a jövőkép a XX. század utolsó évtizedének legdivatosabb irányzata. Ennek ellenére sokak számára nem egyéb, mint jól hangzó, de tartalmatlan jelszavak gyűjteménye. Ám a kisebb vagy nagyobb sikertörténetek mindegyike "vizionárius", jövőképalkotó, karizmatikus személységhez kötődik. Voltak, akik megfogalmazták küldetésüket (Ford: autót mindenkinek, vagy Jobs: számítógépet minden asztalra, Watson: Az IBM = szolgáltatás). Voltak olyanok is (Walton, Kroc vagy Grove), akik ugyan nem írták le, de személyiségük sugározta a küldetést. Ám akár így, akár úgy, cégüket áthatotta a közös jövő tudata, és az a küldetésben kifejeződő akarat, hogy küzdjön ennek megvalósításáért. |
Az "X-elmélet" szerint
Az "Y-elmélet" szerint
|